Jamboard adalah sejenis papan digital yang membolehkan kita berkolaborasi dengan orang lain secara real time menggunakan peranti atau komputer melalui laman web atau apps. Saya mula menggunakan aplikasi ini semasa PdPR pada bulan November 2020. Apabila sekolah dibuka semula, penggunaan jamboard masih boleh diteruskan dalam "Blended Learning" dan dalam kelas. Meskipun kelengkapan peranti murid mungkin terhad, guru masih mampu memaksimumkan keberkesanan PdPc dengan hanya menggunakan satu tablet yang dikongsi bersama-sama murid – sebuah pendekatan yang praktikal dan kreatif.
📱 Cara Penggunaan dalam bilik darjah: Satu Tablet, Murid Bergilir
Dalam kelas Geografi, saya hanya menyediakan sebuah tablet yang dibuka pada aplikasi Jamboard. Setiap murid bergilir-gilir menggunakan tablet tersebut untuk menyusun maklumat yang disediakan dalam bentuk sticky notes, gambar, peta atau carta di dalam satu papan Jamboard digital.
Sebagai contoh, untuk tajuk “Negeri-negeri di Malaysia Mengikut Kedudukan Geografi”, guru menyediakan satu Jamboard kosong dengan petunjuk arah mata angin dan kerangka peta Malaysia. Murid kemudian dikehendaki menyusun label nama negeri secara logik mengikut urutan dari utara ke selatan, barat ke timur, atau mengikut wilayah (Pantai Barat, Timur, Sabah dan Sarawak).
Video di bawah menunjukkan penggunaan jamboard semasa PdPR dan PdPC.
Kesimpulan
Penggunaan Jamboard secara bergilir dengan satu tablet mungkin nampak sederhana, tetapi sebenarnya sangat efektif dalam menjadikan murid aktif, fokus dan bertanggungjawab. Ini juga memberi ruang kepada guru untuk mengintegrasikan teknologi secara bermakna walaupun dengan sumber yang terhad.
“Apa yang penting bukan jumlah peranti, tetapi bagaimana kita menjadikan setiap interaksi bermakna dalam pembelajaran.”
**Aplikasi jamboard sudah tamat tempohnya, sekarang guru boleh guna whiteboard yang terdapat pada canva sebagai ganti.