Owh! Plickers...

Plickers amat berguna kepada guru untuk mendapat “ instant feedback” PdP dalam kelas.

Peralatan:  
  1. Handphone/ tablet (adroid / ios)
  2. kertas & printer untuk cetak kad plickers
  3. laptop dan projektor (supaya pelajar dapat lihat keputusan mereka dengan segera)
Langkah:
  1. Guna komputer, masuk laman web https://plickers.com/  untuk sign up
  2. Guna handphone, masuk apps store/ play store, download Plickers

Kedua-dua laptop dan handphone perlu ada apps plickers sebab kegunaan laptop ialah untuk guru sign in, download kad plickers dalam bentuk pdf, cetak guna printer, taip soalan berbentuk objektif (multiple choice/ true and false), daftar nama pelajar mengikut kelas, dan melihat analisis keputusan pelajar dalam bentuk graf.

Kegunaan handphone pula adalah untuk scan kad plickers yang dipegang oleh pelajar.  Jangan khuatir, betapa jauh pelajar duduk pun, handphone dapat scan jawapan mereka.  Cuma kadang-kala pelajar yang duduk dekat tingkap , kad mereka perlu kena scan beberapa kali baru dapat dikesan kerana silau cahaya.  Saya laminate kad itu, maka keadaan silau juga berlaku di tempat yang ada cahaya.  Tapi, ini hanya perkara kecil kerana selepas diimbas beberapa kali, semua kad memang dapat dikesan.

Cetak kad plickers
  1. Guna komputer, masuk laman web https://plickers.com/  untuk sign in
  2. Pergi ke https://plickers.com/cards, download kad yang hendak dicetak (paling kurang 40 keping, paling banyak 63 keping) ikut kesesuaian bilangan pelajar dalam kelas.
  3. Saya pilih 2 cards per sheet supaya tidak terlalu besar, dan boleh dilekat dalam buku nota supaya pelajar tidak menghilangkannya.  Kalau guru nak simpan sendiri, lebih baik laminate.  Satu set kad boleh digunakan untuk semua kelas kerana kita daftar nama pelajar dari kelas yang berlainan ikut nombor kad.

Daftar kelas dan pelajar


  1. Klik “classes” dan “add new class”
  2. Kemudian taip nama pelajar.  Secara automatik nama pelajar yang pertama ditaip akan diberi nombor 1, dan seterusnya.
Membina soalan.
  1. Klik “Library”, bina folder, dan mula taip soalan.
  2. Memandangkan saya sudah ada bank soalan dalam ms word, saya hanya guna cara print screen atau snip dan save setiap satu soalan bersama pilihan jawapannya dalam jpeg, kemudian upload sahaja.  Ini amat menjimatkan masa daripada menaip dan upload gambar.
  3. Lepas itu saya pilih jawapan dan save.
  4. Susunan soalan boleh diubah bila-bila masa.
  5. Klik “add to Queue” untuk pilih soalan berkenaan untuk kegunaan kelas yang terpilih seperti yang ditunjukkan dalam gambar dibawah.
Testing… testing
Sebelum saya menggunakan plickers dalam kelas, saya buat testing dulu di rumah.  Nampaknya, Berjaya!



             




PdP dalam kelas
  1. buka handphone, mobile data/ wifi mesti buka.
  2. pilih kelas, klik soalan, klik scan
  3. camera pada handphone akan scan kad yang dipegang pelajar
  4. Apps plickers pada handphone akan mengesan kad plickers dan menunjukkan jawapan yang dipilih oleh pelajar serta nama pelajar tersebut.  Warna hijau menunjukkan pilihan jawapan yang betul manakala warna merah jawapan yang salah.
  5. Maka, guru dapat maklum balas segera daripada semua pelajar dalam kelas dalam sekali imbas sahaja.  Kaedah ini amat berguna untuk guru menulis refleksi dalam PdP.  Data ditunjukkan dengan segera iaitu bilangan pelajar yang memilih jawapan yang betul, dalam bentuk bilangan, peratus dan bentuk graf.
Sekiranya guru ingin memaparkan jawapan murid, guru perlu menambah 2 alat lagi semasa PdP, iaitu computer/ laptop dan LCD Projector.  Komputer tersebut juga perlu ada wifi/ online.  
Memandangkan sekolah saya tiada kemudahan ini, terpaksa saya buka hotspot handphone untuk share wifi dengan computer saya.  Komputer saya disambung ke projector dengan menggunakan wireless display adapter.






















Analisis item yang terpapar pada komputer.

No comments:

Post a Comment